Overzicht bijbelboeken

Kunsten > Beeldende kunst

Batseba met de brief van koning David (II)

Willem Drost
Batseba met de brief van koning David

Het verhaal van Batseba sprak veel kunstenaars tot de verbeelding. Dit schilderij maakt meteen duidelijk waarom: Batseba was het excuus om een prachtig naakt te schilderen. Zij was immers aan het baden toen Davids oog op haar viel. Hoewel er afbeeldingen van een geklede Batseba bekend zijnBatseba na het baden, werd zij meestal naakt weergegeven met een of meer diensters aan haar voetenBatseba met de brief van koning David (I), terwijl zij vanuit de verte door koning David wordt bespiedBatseba bij haar toilet door David bespied. Willem Drost liet alle bijfiguren weg en beeldde haar af als een zestiende-eeuwse Venetiaanse courtisane: een bevallige jongedame, die de toeschouwer verleidelijk aankijkt. Dergelijke schilderijen zal hij hebben leren kennen tijdens zijn verblijf in Italië.

Waarschijnlijk is de schilder expres van de traditie afgeweken om zo alle nadruk te kunnen leggen op de oogverblindende schoonheid, die uiteindelijk de slechtste kanten van koning David naarboven bracht. De scène is niet alleen ontdaan van bijfiguren, maar bovendien zo belicht, dat het oog als vanzelf geleid wordt naar Batseba’s volmaakt ronde borsten (die de mooiste uit de kunstgeschiedenis zouden zijn ...). De parels in haar oren en de houding van haar linkerarm lijken deze rondingen nog eens te herhalen. Batseba’s bovenlichaam, slechts gedeeltelijk bedekt door een witte blouse, steekt helder af tegen een donkere achtergrond. Hier verraadt zich de invloed van Drosts leermeester Rembrandt. Evenals Rembrandts Batseba houdt de Batseba van Drost een brief in haar rechterhand, al is deze nauwelijks zichtbaar; in de bijbel wordt hij ook niet genoemd.

Rembrandt
Batseba met de brief van Koning David

Willem Drost heeft zijn Batseba een broeierige uitstraling gegeven. De halfgeloken ogen en de blosjes op haar wangen typeren haar als een ware verleidster. Hiermee sluit de schilder aan bij de literatuur uit zijn tijd, waarin het Batseba-thema werd opgevat als waarschuwing tegen de verlokkingen van het vrouwelijk schoon.

Heeft betrekking op:

2 Samuël 11:3