Overzicht bijbelboeken

Kunsten > Muziek

Bertus van Lier - Het Hooglied

Bertus van Lier (Utrecht 1906 - Roden 1972) studeerde aan het Amsterdams conservatorium o.a. cello bij Orobio de Castro en daarna compositie bij Pijper. In 1933 studeerde hij nog directie te Straatsburg bij Scherchen. Na zijn studietijd bij Pijper (1926-1932) was Van Lier, behalve als componist, werkzaam als criticus, leraar en dirigent.

Van Lier componeerde voornamelijk monumentale muziek, waaronder drie symfonieën. Een van zijn belangrijkste werken is Het Hooglied (1948), een breed opgezet oratorium op basis van de bekende bijbeltekst.

Al heel vroeg voelde Van Lier zich aangetrokken tot de muziek van J.S. Bach. Na de oorlog dirigeerde hij jaarlijks uitvoeringen van de Matthäuspassion en verdiepte zich daartoe in de bedoelingen en tradities van dit werk. In het begin van het tweede deel van de Matthäuspassion staat een citaat uit het Hooglied. Dit bracht hem ertoe te onderzoeken waarom deze woorden op deze plaats zijn ingelast. Het onderzoek leidde tot een studie over het Hooglied - waarin aan de Koning, Herder en Shulamite een symbolische betekenis wordt toegekend - en een compositie van de volledige tekst voor drie solostemmen, klein koor en kamerorkest, die als een van de hoogtepunten in zijn carrière kan worden beschouwd.

Het eerste fragment van deze compositie is te beluisteren. Het betreft een uitvoering uit 1995. Medewerkenden zijn: Claron McFadden (sopraan), Frans van Akten (tenor), Nanco de Vries (bas), Radio Kamerorkest en leden van het Groot Omroepkoor o.l.v. Ed Spanjaard.

Bibliografische referenties

Het lemma Lambertus van Lier bij het Instituut voor Nederlandse Geschiedenis.

Heeft betrekking op:

Hooglied 1:1