Overzicht bijbelboeken

Kunsten > Beeldende kunst

Bloemen en dood

Erik Andriesse
Amaryllis, knoppen en knook

Dit schilderij van Erik Andriesse toont twee motieven die hem jarenlang als kunstenaar hebben beziggehouden: de grote bloem - in dit geval de amaryllis - en het skelet. Beide motieven staan bekend als vanitassymbolen. Andriesse heeft honderden studies van geraamten gemaakt en zodra hij ze technisch onder de knie had, veranderden ze bij hem in wervelende, levendige vormen. Ook de vaak door hem uitgebeelde schedels geeft hij haast individuele trekken mee, die het idee van de dood als 'gelijkmaker' logenstraffen.

Zijn bloemen en skeletten lijken meer op vrolijke, speelse relativeringen van onze vergankelijkheid dan op naargeestige vanitassymbolen. Andriesse ging het vooral om kleur en compositie, de vitale uitdrukkingskracht van de figuratieve schilderkunst en niet zozeer om de zwaarmoedige inhoud van de door hem gekozen onderwerpen. Dit wordt ook duidelijk uit de voorbeelden die hij kiest: Naast de figuratieve vaardigheden van Carel Willink en Raoul Hynckes nam hij de vitaliteit van Picasso, de natuurstudies van Floris Verster, en de eigenzinnigheid van Penck en L├╝pertz tot voorbeeld.

Ondanks alle vitaliteit die hij in zijn werken tot uitdrukking wilde brengen, overleed Andriesse volstrekt onverwacht op 36-jarige leeftijd aan een hersenbloeding.

Zie ook

  • Toon terzijde Carel Willink - De prediker
  • Toon terzijde Hynckes' schedels

Heeft betrekking op:

Prediker 3:2